Tuesday, November 3

Anjing

Manusia sepatutnya membiarkan undang-undang mengawal diri, kerana apabila menusia mengawal undang-undang, jalan yang lurus mudah dibengkokkan, apatah lagi pandangan yang terang cerah lagi senang dikaburkan. Siapa lagi yang takutkan undang-undang?

Manusia-manusia dahaga kuasa berlumba-lumba mencari tempat tertinggi untuk memerintah, memimpin kononnya untuk memajukan negara, memperjuang hak anak bangsa. Walhal untuk mencari segunung harta, memuaskan selera, menunjukkan kuasa. Dan yang paling beruntung ahli keluarga dan saudara mara.

Manusia-manusia cerdik pandai yang mendaki sampai ke puncak menara gadingmengaji sampai ke negeri cina,taksub menyokong dan membodohkan diri mengangguk setiap apa dilihat, setiap apa dibaca. Biarpon terang-terang cerita rekaan yang tak tahu dimana logiknya tapi mereka tetap percaya. Dan manusia ini memejamkan mata menumpulkan pikiran dan Mengikut telunjuk macam hidung dah ditebuk. Untuk apa?

Aku?? persetankan semua.Lagi senang mcm ni. Dengan dunia aku, dengan keluarga aku, dengan kawan-kawan aku. Selekeh dan sederhana daripada segak bergaya dengan sut-sut mahal mencari pengaruh. Aku lebih rela mengendong kamera berkilo-kilo mencari sesuap nasi dari bercampur dan melibatkan diri dalam dunia mereka.

Fikirlah manusia, tiada siapa mahu berjuang jika bukan untuk keuntungan diri sendiri.. Anak bangsa?? Takda maknanyaaaaaaaaa..........Genggam tangan, keluarkan jari tengah dan tunjukkan ke mukanya..