Wednesday, July 25

Logo 55 Tahun Merdeka


Ini logo 55 tahun kemerdekaan malaysia yang baru. Logo ni lebih art berbanding logo lama yang seperti didesign menggunakan buah pelir. Logo ini nampak lebih harmoni dan tidak tertekan, dan selesan sungguh mata nak memandang.

 Logo ini juga gua rasa lagi mudah untuk dibentukkan di padang oleh kanak-kanak masa sambutan hari kebangsaan nanti. Gua akan terangkan maksud-maksud di sebalik logo gua.

 1- Pemilihan warna sudah tentu berdasarkan bendera kebanggaan kita.

 2- 55 itu sudah semestinya sebab ulang tahun kemerdekaan yang ke 55. Bukan ulang tahun rosmah mansur

 3- Bulan dan bintang tu Islam sebagai agama rasmi. Boleh juga nak maksudkan pemimpin2 tunggu la nanti kena libas dengan Munkar Nankir, banyak sangat kencing duit. Bintang itu tak cukup buju sebab gua tak berapa ada mood nak design hari ni.

 4- Bunga atas itu adalah bunga raya sebagai bunga kebangsaan. Kalau nak ganti bunga raya dengan hantu raya pon on juga, sebab pemimpin dengan hantu raya tak jauh bezanya.

 5- Janji ditepati itu gua letak sempena slogan pemimpin yang akan menepati janji-janji. Cuma gua tak letak dia lurus, gua letak di bengkok macam tu sebab mula-mula mereka berjanji, lepas janji dia tu melencong.

 6- Bulat merah yang mengelilingi logo itu bermaksud, bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana maufakat. Boleh juga kalau nak ubah, bulat air kerana pembentung, bulat perut pemimpin kerana makan duit rakyat.

 7- Pokok dan bangunan itu melambangkan pemimpin berjaya memajukan negara dari hutan belantara menjadi sebuah bandar yang maju serta aman permai.

 8- 1 Malaysia tu sebab.. sebab... what the hell 1 malaysia ni wei? Cilaka.