Friday, March 29

Cikgu, Murid, Mak Bapak.

Aku terserempak dgn kawan lama aku. Lama betul aku tak jumpa dia. last aku jumpa dia rupa fizikal dan mental dia macam syaitan. Jahatnya yarabbi. Tp sekraang alhamdulillah, dah jadi cikgu. Dia nampak matang, tegas dan berwawasan. Dressupnya pula tak ubah seperti abang2 belia 4B.

Kami berbual panjang, dari hal bangang sampailah hal-hal intelek. Setelah lama berbual, aku tanyakan pengalaman kerja dia, memandangkan aku tak sangka dia jadi cikgu.

"susah am skrg ni, bukan macam zaman kita dulu. Kita main bola baling dulu tak sumbat gol pon kena tampar dgn cikgu. Budak2 sekarang ni, aku suruh budak-budak susun kerusi kat dewan, itu pon mak bapak dtg serang." cerita dia dengan serius - dahi berkerut seribu.

"ada 1 kes, cikgu sekolah aku buat tusyen. FREE. ada mak bapak dtg serang cikgu ckp cikgu tak pandai ajar anak dia. Anak dia fail. kalau mak bapak bijak, dorang fikir, kenapa anak dia fail, kenapa anak org lain lulus? cikgu yg sama. sapa bodoh?" sambungnya lagi, lagi tegas dan garang mcam harimau.

"mak bapak dan anak bodohnya sama naik" jawab aku ringkas.

~

Extream betul sayang mak bapak kat anak sekarang ni.