Saturday, December 11

Diari Jurugambar Desa di Amerika. 3

Wa bangun pon dah tengahari hari ni. Rugi betul rasa (walhal hari-hari macam ni). Wa siap-siap, wa guna waktu senggang untuk ronda-ronda kota batu kaca. Dengan kamera dan lensa,tripod, wa mula langkah. Kotaraya yang dulunya asing, bukan asing dari segi cuaca, bukan asing sebab berlainan benua, tapi asingnya dalam faktor budaya. Cukup asing.

~

Salji turun memutihkan kotaraya. Sejuk dingin sampai ratusan kali wa ke jamban awam. Sang mentari langsung tak nampakkan dirinya. Sejuk, sejuk amat. Sejuk gila babi. Tapi wa tetap steady, dengan t-shirt print peta Penang yang wa dpt masa amik gambar untuk Cycling Asia, jeans Levi's 501 lusuh buruk yang wa beli dekat bundle simpang Jengka 15, kasut Adidas putih yang Adinda beli masa ulang tahun percintaan kami ke-lima. Bukannya apa, bukannya wa taknak pakai jaket tebal-tebal, mafla lilit leher, sarung tangan, snowcap, tapi wa segan, takut terserempak dengan melayu di sini, nanti dikatanya wa poyo. Dengan kepak melebar, dengan muka pura-pura ganas, takut takut kena pow, wa ronda sambil kamera, lensa juga tripod bekerja merakam, mengabdi setiap apa ada depan mata. Sambil kadang-kala, ambil gambar sendiri, guna self timer dan tripod. Maklumlah, wa seorang saja berkelana di sini.

~

Tiba tiba datang seorang wanita, cantik. Bertanya, "Kenapa awak beria ambil gambar? kenapa awak obses dengan kamera? Dengan penuh yakin dan kacak, wa menjawab, "Saya sangat menitik berat tentang kenangan,"