Tuesday, May 5

Dari pandangan penulis naif..

Aku malu sebenarnya untuk mengetengahkan topik ini, tapi hati aku tergerak untuk menulis. Tak tahu dari mana hendak bermula, susah diluahkan dalam bentuk coretan dan catatan.. Tapi jika berbicara, aku ingin debatkan bahawa mereka hanya menipu penonton.

Bila aku buka saluran @15 di astro, aku pelik tgk manusia2 sibuk berchating. 1 msg yang dihantar dicas 50 sen,banyak betul duit dorang kan? Padahal kat internet banyak room2 chating yang percuma. Mungkin dorang teruja apabila melihat nickname mereka terpampang di kaca tv. Sebab tu ada yang hntr skali 3 4 msg yang sama..

Sekarang demam af, topik2 chat banyak berkisar tetang af.. Aku bukanlah peminat setia atau penggemar fanatik af, tapi skali skala adalah menonton siaran ulangan konsert.. Nak tgk secara live pada mlm minggu memang agak mustahil, kerna af tak mmpu mengubah minat dan demam aku kepada EPL..Menonton kehebatan Rooney dan kepantansan Ronaldo menggelecek bola lagi bermakna dari melihat pelajar2 yang gila popular, gilakan perhatian.(tidak semua pelajar).

Konsert minggu ke lapan baru2 ni, aku cume tgk separuh sahaja(2 pon ulangan). Temanya adalah teater musikal. Tranformasi yang agak menarik bagi aku.. Tapi bile tiba mase penyingkiran, 2 pelajar diumumkan terkeluar, aku lupa siapa, tpi yang pasti ke2 2 perempuan,seperti biasa selepas keputusan diumumkan,babak2 menangis dan peluk memelok antara pelajar2..tapi lensa kamera terus fokus kepada pengetua Af, Datin Seri Tiara..(seperti dlm drama bg aku) Tiara nampak terkejut, mata berair dan seperti terpinga2 dan langsung tak percaya kpd keputusan yang AC Mizal umumkan. Lalu beliau pegi ke AC dan melihat sendiri kertas keputusan yang dibaca sendiri..

Beliau naik kepentas, dengan suara tersekat2(menangis) beliau umumkan afundi masuk..

Pada pandangan mata aku,aku cume nampak lakonan seperti di pentas teater. Tiara memang jelas berlakon dan berpura2 pada mata aku. Kenapa mesti terkejut?? Kenapa mesti afundi masuk??? Tak adil bagi pelajar2 yang masih tinggal di akademi(bukanlah aku suka sgt pelajar2 yang tinggal), dan tak adil bg pengundi2.(aku bukan pengundi)dan Knp tidak dibuat afundi keluar?Jika itu kehendak atau keputusan pengundi2, kenalah terima, kenapa perlu dia menggunakan kuasa untuk membuat keputusan? Jika mahu ikot selera sendiri, tutup undian, dan pilihlah pemenang sendiri..(hakikatnya aku kecewa aisyah terkeluar).Biarlah profesional..

Situasi tersebot seolah2 dirancang. ada 2 peserta keluar, dan undi masuk dibuka..Bagi aku, ni cuma helah untuk mengaot untung daripada pengundi2 fanatik yang sanggup behabis duit untuk mengundi.(untuk apa??papakan diri dan kayakan orang laen???) Peminat fanatik hanya percaya pada lakonan Guru2 dan tenaga pelajar AF..tanpa menyedari mereka hanya alat untuk mengaut keuntungan..(seperti diperbodohkan). Mungkin berbaloi duit2 yang dihabiskan jika tidak ada unsur2 penipuan dan lakonan,tp jika betul2 ada??Bodohkan??Tranformasi adalah tema utama mereka, dan mereka transfom rancangan realiti tv menjadi tak ubah seperti gusti WWE, penuh dgn penipuan dan lakonan.Penonton terjerit terpekik telolong menyokong, padahal itu semua lakonan.Tranformasi ini membuatkan Aku terfikir, adakah undian 100% diambil kira?? atau mereka hanya berpolitik?? Entahlah, cuba fikir2kan lah..

Dan rumusan aku, jika tiada politik, tiada lakonan, dan apa yang aku tonton dikaca tv smlm betul terjadi tanpa skrip, tenaga2 pelajar(pengetua yang betulnya) perlulah profesional. Undian mengikot majoriti bukanlah minoriti..(seperti aku, menerima hakikat yang aisyah terkeluar..HAHHAHAHA)

Dan jika betul2 mereka berlakon dan berpolitik agar mandapat lebih untung, hentikan la.. Hilang tarikan rancangan realiti jika berterusan begini.

Tapi yang pasti, sepanjang 7 musim AF, sekali pon aku tak pernah menghantar msg undian..Alhamdillah..