Monday, June 1

Cerita Belakang Tabir Episod 1

Lokasi : Taman Melawati, KL

Tiga Empat kali pegi mensyuarat, berbincang berdebat tentang jalan cerita, satu paket kertas putih A4 habis diconteng2, jalan cerita disusun baik, dari permulaan , klimaks sehingga penghujung telah disusun rapi..Ruang premis Fauziah Nawi (M) Sdn Bhd menjadi tempat kami berdiskusi. Skrip, alatan-alatan pengambaran telah siap sedia,hanya menunggu hari sahaja.

Tiga produksi kecil bergabung tenaga,dan berkerjasama dengan Abang Ajin dan Abg Mokhtar untuk menghasilkan 3 cerita.Dan hari ini, hari yang ditunggu sudah tiba, produksi pertama perlu menghabiskan shot-shot mereka..

Kami berkumpul seawal jam 10 pagi..Awal ke?? Mengikut perjanjian dan kata sepakat semasa mesyuarat, waktu berkumpul adalah jam 7 pagi,tapi seperti biasa, janji melayu. Aku sendiri pon lambat. Maklumlah, penat dengan kerja-kerja aku.

Aku dipertanggungjawabkan sebagai "Director The Making". Maksudnya kerja aku untuk merakam peristiwa-peristiwa di sebalik tabir. Mereka-mereka yang di belakang tabir, seperti Director, asstnd director, lightingman, cameraman, bom man, konti, mack up artis, dan lain-lain, berpeluang muncul dalam The Making cerita tersebut, tapi aku, yang merakam aktiviti dan kerja mereka. Sapa yang merakam aku sedang bekerja? HMM..hanya mengeluh. Ingin juga melihat kelibat sendiri di kaca TV, tapi tugas aku hanya "disebalik di belakang tabir".

Aku enjoy dengan kerja aku, aku suka dengan tugas aku, aku bebas merakam apa yang aku suka, bebas mencari sudut-sudut, asalkan aku tidak muncul di frame kamera yang sedang shot.

Hampir terlupa, aku dalam kumpulan dua, produksi whitesignature Allod, mike, wiwit, aku, Fitri dan Nani.(talent kami dari UIA). Dua kumpulan lagi aku turut membantu kami untuk menghabiskan proses shoting..

Allod dan mike turut berlakon untuk cerita pertama ini. Allod memegang watak lelaki talam dua muka, manakala mike sebagai lelaki jahat(memang layak watak ini untuk mike). Allod mungkin hampa kerana dia impikan untuk membawa watak lelaki terencat akal.. Aku pon tak tahu kenapa, mungkin ada cabaran baginya.

Shoting untuk hari ini berakhir jam 4 petang. Alhamdulillah, cuaca elok, tidak hujan. Tapi agak letih juga bekerja dibawah terik matahari.

Esok giliran kami, aku harapkan semua berjalan lancar. Esok, Director Ahmad Nisfu akan beraksi. Sama-sama kita nantikan..