Tuesday, June 9

Malang Cik Salma

Cik Salma belegar-legar di ruang tamu rumah. Mata sepet Cik Salma liar memandang keliling. Akhirnya, dengan bantuan kepala lutut, Cik Salma menjumpai yang tergantung di dinding rumah.

Cik Salma mencapai kunci itu, dan melangkah menuju ke motosikal di laman rumah.. Kunci diputar, engko ditendang gagah,motor sudah mengaum..

Cik Salma menunggang,membonceng anak sedaranya menuju ke sebuah kedai yang terletak tidak jauh dari rumahnya. Kedai yang menghubungkan dunia tanpa sempadan; kedai yang membawa dunia di hujung jari.

Cik Salma memecut. Tidaklah terlalu laju. Menunggang sambil menghayati suasana pagi di kampung.Tiba- tiba Cik Salma panik, cemas. Motosikal melelong tanpa kawalan. Entah apa yang cuba dielak Cik Salma. Jaga-jaga Cik Salma, jaga-jaga Cik Salma.

Cik Salma tidak dapat ,mengawal motosikalnya dan terjatuh di bahu jalan.. Badan Cik Salma terhempas ke jalan. Cik Salma cemas, pucat. Orang ramai menolong mengangkat motor Cik Salma..

Cik Salma tak percaya apa yang baru terjadi. Bagaikan bermimpi, tapi lengan dan bahunya teras kebas dan sakit. Cik Salma patah balik ke rumah. Niat untuk ke kedai terpaksa dibatalkan. Sampai dirumah, bahu cik salma bagaikan hendak tercabut. Lengan bagaikan sudah patah. Badan Cik Salma mula panas-panas.

Cik Salma demam. Mungkin terkejut dek kemalangan yang berpunca dari kecuaian sendiri. Bahu dan lengan cik Salma membengkak. Sakitnya hanya tuhan yang tahu. Keesokan hari, dengan suara lemah gemalai, Cik Salma memberanikan diri menceritakan apa yang terjadi kepada kekasihnya, Abang Ramli. Kesian Cik Salma, dimarahi Abg Ramli. Abang Ramli menyuruh Cik Salma pergi x-ray di hospital.

Cik Salma akur, pergi ke hospital. Setelah menunggu hampir 2 jam,nombor yang tercatit pada kertas yang sudah basah dipegang cik Salma terpampang di paparan di dinding. Cik Salma bangun, berjalan longlai memasuki bilik tuan doktor.

Cik Salma dimarahi lagi. Kali ini giliran doktor memarahi Cik Salma. Cik Salma tidak memakai anduh. Bahaya kata tuan doktor. Kesian Cik Salma.Sudah sakit, dimarahi pula.

Hari ini, Cik Salma pulang ke Kuala LUmpur, dengan tangan berbalut, dengan lengan tergantung di bahu. Abang Ramli tak sabar berjumpa Cik Salma. Cik Salma tak boleh cubit Abang Ramli, Cik Salma tak boleh tumbuk lengan Abang Ramli lagi, sebab sekali Abang Ramli jentik lengan tu, gugur lengan ke bumi..