Monday, March 14

Anuar Hadi

Siapa Anuar Hadi???

Seikhlas hati gua cerita, mula-mula gua jumpa vlog anuar hadi ni masa gua sibuk google kisah Anuar Ibrahim. Mula gua ingat mamat ni ahli politik ke hapa, tapi bila gua klik, baru gua tau sapa dia sebenarnya, sorang lelaki melayu duduk depan kamera membebel dan bercerita. Mula-mula memang menyampah pon ada, dengan speaking london takhengat (mungkin sebab gua tak pandai berbahasa mat saleh), bercakap membebel dengan gayanya (gua memang tak pandai beraksi depan kamera). Tapi bila gua tengok habis videonya, gua tak nafikan apa yang dia cakap betul, apa pendapat yang dia bagi semua betul. Jadi bila apa yang disampaikan tu benda bagus untuk difikirkan, baguslah, tak kisahlah disampaikan dalam apa2 cara sekalipon. Jadi kesimpulannya, gua tak boleh tak suka orang sebab dia buat benda yang gua tak suka buat, gua tak boleh buat. Kira gua puji apa yg dia buat. Berani suarakan pendapat dengan cara dia sendiri. Baguslah tu, dari duduk taip blog cerita pasal artis, cerita pasal gosip-gosip, cerita pasal makcik sebelah bawa jantan masuk rumah, cerita pasal jumpa mark zuckerberg di amerika, tapi lupa nak amik gambar bersama (sah-sah menipu), dan semua cerita-cerita takda pekdah.

Hari ni gua tengok, ada pula video orang anti anuar hadi. menyanyi mengutuk sana sini. menyanyi mencarut, mengeji. Bodoh bangang punya kerja. Mentaliti bangang macam tu biasa kita jumpa. Ada saja yang dengki. Paling gua sakit hati, konon macam berani, tapi semua muka tutup. Buat malu orang melayu.

Dan budak-budak bangang tu semua tak fikir, apa yang dibuat semua untungkan anuar hadi. Makin ramai yang kenalnya, makin ramai yang googlenya, makin ramai yang 'like' di FB. Pendek kata, mereka membantu Anuar Hadi mempromosikan vlognya.

Kalau kita tak salah apa-apa, buat apa nak hentikan aoa yang kita buat? Jangan pikirkan sangat mulut orang. Memang tradisi manusia macam tu. Manusia yang bawa mentaliti dan ideologi kampung ceruk zaman tok kadok bangang ke zaman moden alaf baru sakarang.

~

penat gua bebel, gua nak semayang kejap.