Thursday, September 29

Bila Gua Tengok Orang....

Bila gua tengok orang megah dengan telefon bimbit canggih, gua bukan tau pon baki prepaid dia ada berapa, entah entah sebulan tak top up, ntah ntah sebulan dah kena bar.

Bila gua tengok orang bergaya dengan seluar AX lah, DKNY lah, dan seangkatan dengannya, fuhh,, hensem betul. Tapi gua mana tau, seluar tu luarannya smart gila, takut-takut poket dalamnya koyak rabak.

Bila gua tengok orang keluar dating makan kat tempat mahal-mahal, gua kesian plak kat Cik Salma gua. Tak pernah gua bawa kat tempat macam ni. Ekselen betol bf dia. Tapi tu gua nampak, yang gua tak nampak ntah-ntah hari-hari biasa pelahap megi.

Bila gua tengok orang gila babi stylo dengan kereta yang berkilat,ekzos boleh masuk kepala, speaker macam dekat konsert dabel trabel, sportim besar nak mampos, gua cuma telan air liur sambil memuji, "smart la kereta brader ni". Tapi manalah tau, betapa sengsaranya dia menanggung hutang-hutang yang takkan sudah. (nak sudah macamana kalau asyik bertukar kereta).

Gua pandang diri gua. Sikit pon gua tak rendah diri dengan apa yang gua ada. Apa yang ada, tak lah lekeh mana, taklah gah mana. Sesuailah dengan taraf dan tahap gua sekarang.

~

Perut pon makin boncit. tp gua tak tau la tanda buruk atau baik.