Friday, September 30

Hari Jadi Rosmah.

10 Disember 2005, jam 6 pagi gua dah bangun seperti kebiasaan ( kebiasaan sejak seminggu lalu). Selesai mandi, gua dah sahabat gua meredah gelap pagi yang dingin, merempit ke Hotel JW Mariot di Bukit Bintang.

Cuti semester kali ni gua gunakan sepenuhnya, bekerja part time Sebagai banquet. Dengan kemeja putih, bow tie, seluar sleck kaler hitam serta ves, gua punch kad masuk sebelum jam tujuh.

Kerja gua dekat bahagian breakfast, betul2 dekat swimmingpool. Langkah gua kerap kali sumbang bila mata ralit memerhati minah saleh berbikini. teringin juga gua sesekali bersepender join sekaki, tapi memandangkan sepender gua lusuh dan getahnya pon dah kembang, gua batalkan niat gua.

Tengah syok gua kerja, manager gua panggil. "bila last cukur misai??" gua raba kumis dan dagu gua. " 2 hari lepas, tumbuh skit je encik". " balik nanti cukur, esok saya nak tengok clean."
gua angguk saja.

Selesai kerja kat bahagian breakfast, gua dikerah ke ballroom. Dengar saja ballroom hati gua
tak berapa senang. apa taknaknya, kalau dah masuk ballroom, sah-sah gua kena balik pukol 1 pagi. pukol 7 pagi esoknya nak masuk kerja balik. Gila babi punya penat. Lembu pon tahu nak berehat.

Hari ni ada function besar, lagi besar dari size ballroom yang paling besar. gua try usha
usha. Rupanya ada sambutan hari jadi Timbalan Perdana Menteri, Rosmah Mansor. Dengar kata, isterinya Si Najib xdpt hadir. Tapi adik iparnnya, Norjuma ada.

Tapi persetankan Norjuma, dulu gua ada tangkap cintan juga dengan Norjuma, tapi lepas dia
kawen dengan orang tua yang kaya hasil kesempatan mengembala wang dari projek dpt dari kabel
abang dan kakak ipar, terus gua pandang dia sama mcm artis2 yang jadi gadis penyedap
politikus2.

Sebelum fuction bermuka, para kuli-kuli , barua barua dan balaci balaci dipanggil berhimpun.
Gua berdiri depan sekali. Depan gua ada 3 org manager nak bagi taklimat. Nampak betul function ni betul-betul serius.function ni mesti ratus-ratus ribu. Silap-silap makan juta-
juta.

Tengah-tengah bagi taklimat sorang manager panggil gua. Cilaka, adalah ni yang tak kena ni.

"apasal tak cukur misai?"
"sikit je encik, tadi dah ada manager dah tegur, esok dia nak tengok clean."
"mana boleh, awak pergi cari pisau cukuR, pergi cukur."

gua seluk poket gua. dengan deria kinestesis gua dpt rasakan dalam poket gua ada tiga ringgit lebih.

"cari kat mana?"
"bodoh, pergi la beli"
"tapi saya boleh kerja kat belakang, tak payah layan guest"
"baru jadi banquet dan nk memandai, pergi beli!"

hati gua tengah menyirap, sambil melangkah terpancul " fuck off" dari mulut gua.

"woi!" gua berenti mekangkah.

"awak kata apa?? awak nak kurang ajar dengan saya?? kalau saya nak lempar awak kat luar pon saya boleh tau!!"

Gua kena hamun depan puluhan gadis-gadis banquet. Jatuh terus ranking gua, Cilaka belagak betul manager ni. Pangkat lu memang besar, tapi badan lu tak cukup besar nak lempar gua.

Gua cabot apron gua, gua cabot bow tie gua, gua melompat-lompat keluar. Pergi jahanam dengan hari jadi Rosmah Mansur. Gua letak jawatan serta merta.

Hari jadi Rosmah Mansor buat sial dekat gua.

p/s: najib tu bini ketiga rosmah tau. dapat la balance2 aziz dan farid ismeth.