Monday, April 27

Konsert Mega

Hari ni hari penting. Konsert 3 jam. Berdebar-debar aku, mus dgn fizi nak berdepan dengan jutaan peminat-peminat fanatik. Wakil penjual tiket memaklumkan tiket-tiket konsert kami habis terjual minggu lepas lagi. Aku pon tak sangka sambutan peminat smp mcm ni. Maklumlah, kami hanyalah artis biasa, album pertama pon tak berapa laku, stesen2 radio pon taknak putarkan lagu2 kami. Banyak kontroversi melanda, kami menempoh pelbagai onak dan duri utk buat konsert mcm ni. Ada yang kata kami tak popular, ada yang kata kami tak boleh nyanyi secara live. Ada betol juga dakwaan mereka.Tapi alhamdulillah, konsert pertama kali ni memang mendapat sambutan hangat.

Jantung berdegup laju. Masanya sudah tiba, tepat pukol 3 petang, kami muncul di pentas. Peminat2 menjerit-jerit seperti histeria. Ada yang pengsan melihat kami bertiga. Aku terkejut melihat lautan peminat-peminat aku. Muzik dimainkan, kami memulakan lagu pertama kami, semua terlompat2, terkinja-kinja seperti beruk makyeh, ada yang headbanging, ada yang pogo, ada berguling. Macam2 ragam.. Kami jadi makin semangat untuk hiburkan mereka.. Kami mahukan mereka betul-betul terhibur dengan persembahan kami. Biarlah berbaloi duit poket mereka utk beli tiket kami.

Kami memang bersemangat, menyanyi sambil melompat2.. lontaran vokal kami memang kuat. Pitching lari pon tak kisah, suara peminat2 yang memnyanyi bersama menenggelamkan suara kami.. Gitar hancur kami hempas ke lantai, peminat2 menjerit2 tanda fanatik..Kami berlari kearah peminat-peminat dan melompat... Peminat menjulang2 kami..Inilah bodystuff yang pertama kali berjaya dilakukan oleh kami..Gembira tak terkata..Sblm ni, penonton mengelak apabila kami melompat dari stage. Sakit badan kami apabila terhempas ke lantai..

Tapi, hari ini, pada konsert mega ini, kami adalah yang terhebat..Ketika kami menyanyikan lagu terakhir, lagu penutup dan juga lagu paling diminati oleh peminat, tiba seorang lelaki berbaju jingga masuk ke pentas.. Kami terdiam. Alunan musik terus berkumandang tanpa suara2 dari kami..

"Abg ada dot red card??voucer??" kata lelaki tersebut..

"xda" jawabku ringkas.

"kalau mcm tu ada 3 orang, totalnya RM44" lelaki tersebut menunjukkan bil.

Kami mengeluarkan RM14++ seorang dan menyerahkan kepada lelaki tersebot.. Barulah kami sedar, kami hanya di Red Box Sogo..