Tuesday, October 4

IKOT!

Jam 4.30 pagi baru gua dapat luruskan pinggang. Penat yang teramat sangat bila seharian memerah keringat. Dalam alunan lagu Rupa Tanpa Wajah nyanyian Kembara, gua terlena.

~

Pagi tu nyaman betul. Celik sahaja mata, isteri gua dah siapkan semuanya; pakaian dan sarapan. Selesai mandi, gua bersiap-siap - kemeja, kot, seluar slek kain licin, tie. Hari ni gua ada meeting.

"kanda, kanda. Dinda nak ikot" kata isteri gua.
"daddy, daddy. nak ikooooot " anak gua si Melur pula berlari datang peluk peha gua.
"er, er, er... duduk rumah saja, tengok tv, tengok movie.
"nak ikooooooooooooooot" kata mereka serentak.
"OK lah" gua mengalah

~

Kamera gua dah siap packing. Baju-baju pon sama. Cukup untuk stok 3 4 hari outstation. Gua angkat semua barang turun ke kereta. Sampai di kereta isteri gua dan anak gua tercegat sambil tersengeh-sengeh menjinjing beg pakaian..

"nak ikoot"

~

kring - kring - kring.

"helo"
"helo am, ada mana??"
"rumah, apa cerita?"
"takda apa, free malam ni? kawan-kawan ajak main futsal. Alang-alang boleh mengeteh. Dah lama tak berkumpul"
"wah, syok tu. Gua on."
"ok, malam nanti jam 9 sport planet ampang."
"roger"

"daddy, nak ikot"
"kanda, nak ikot"

~

"projek ni betul-betul kena jalan. Artwork kena cari. Photographer tanpa artwork macam penyanyi tanpa lagu, macam soldadu tanpa senapang, macam hang tuah tanpa taming saring; tak berguna. Kita kena cari artwork, artwork takkan cari kita. Jadi sekurang-kurangnya sebulan sekali kita kena keluar cari artwork. Boleh paham tak semua? " ceramah gua pada budak-budak gua masa meeting.

"paham!" jawab mereka bersemangat.

"paham kanda, nak ikoot"
"nak ikot jugak daddy"

~

Ntah apa gua bedal, perut ni rasa memulas betul. gua capai towel..

"daddy nak g mana ni?? nak ikot"
"ntahnye kanda, nak ikooot.."

hilang terus sakit perut gua, tapi ganti dengan sakit hati.

Gua sungkit rusuk kanan isteri gua. gua sekeh anak gua. 2 2 gua kasi penerajang kat bontot. Gua tak puas hati, gua capai AK-47 yg gua simpan kat dapur.................

~

Gua terjaga.. Berpeluh-peluh.. Ngeri betul mimpi gua. Kejam betul gua. Nampaknya gua dah nampak kriteria macam ni memang tak on dengan jiwa gua.

OK! Sambung tidur, baru jam 8.30 pagi.