Monday, November 21

Angkuhnya Garuda.

Pada zaman dulukala. Semua binatnag tunduk dengan Nabi Sulaiman. Kecuali seekor binantang yang merasakan dirinya kuat dan power sebab dia besar dari semua binantang. Sampaikan dia rasakan diri dia lagi power dari nabi Sulaiman. Binatang ini adalah GARUDA.

Nak dijadikan cerita, Maharaja Rom ingin mengahwinkan puteranya dengan puteri Maharaja China. Mendengar berita itu, Nabi Sulaiman menjadi hairan bagaimana Allah mengatur jodoh manusia sekalipun kedua-dua mempelai berasal dari negara yang jauh jaraknya antara satu sama lain.
"Ketentuan Allah tiada siapa yang dapat menghalangnya".

Garuda yang ketika terdengar kata-kata Nabi SUlaiman, lantas berkata dengan kesaktian yang ada padanya dapat memisahkan Puteri dan Putera yang ingin berkahwin ini.

"Jangan Garuda. Kita makhluk Allah terlalu banyak kelemahan. Jangan menyombong diri" nasihat Nabi Sulaiman.

Garuda langsung tidak memperdulikan nasihat Raja Sulaiman. Dia bertekad menghalang perkahwinan itu kerana dia berkuasa berbuat demikian.

Terbanglah garuda ke negeri China. Bila sampai diangkatnya mahligai dan dibawanya ke sebuah pulau. Dalam mahligai itu ada Si Puteri dan seorang dayangnya. Selepas meletakkan mahligai itu di sebuah pula.

Terbang pula Sang Garuda itu dan menyerang rombongan kapal Putera Rome yang diketuai Merong. Maka berperanglah mereka ditengah lautan. Diangkatnya kapal putera itu ke langit dan dihempasnya ke laut. Berkecailah kapal-kapal rombongan dari Rome itu.

Putera Rome terkapai-kapai ditengah lautan dan terus lenyap dari pandangan. Tatkala itu Merong Mahawangsa melepaskan anak panah kesaktiannya. Anak panah meluncur laju bagai kilat membelah langit dan berputar-putar lalu bertukar menjadi Burung Jentayu. Berperanglah mereka yang dahulunya bersaudara. Mereka berperang bertahun-tahun lamanya. Segala sakti-sakti, jurus-jurus, dan power dikeluarkan.

Dalam masa yang sama, Putera Raja Rome yang hanyut bertahun-tahun terdampar di sebuah pulau yang dipanggil Langkapuri. Seorang dayang telah terjumpa seorang lelaki terdampar di tepi pandai dengan siput telah bersarang di badannya, lalu dibawanya ke Mahligai.

Gua pendekkan cerita, Jentayu mati ditikam di rusuk kiri oleh Garuda. Jatuh setitik air mata garuda yang disambut oleh Sang TIram dan disimpan menjadi mutiara sebagai kenangan dari Jentayu. Jasad Jentayu jatuh di Laut Khalzum dan di situlah Jentayu bersemadi.

Terbanglah Garuda dengan gembira sambil nyanyi "la la la la la la la la" dan mengkabarkan kejayaannya kepada Nabi Sulaiman. Dengan megah garuda menceritakan dia telah menculik Puteri Cina dan diletakkan di sebuah pulau dan dia telah membunuh Putera Rome. Nabi Sulaiman minta dibawa Mahligai itu menghadapnya sebagai bukti.

Terbanglah Garuda ke Langkapuri, mengangkat mahligai dan dibawa mengadap Nabi Sulaiman. Apabila mahligai itu diletakkan didepan Nabi Sulaiman, keluarlah 2 orang, lelaki dan perempuan dari mahligai itu. 2 orang itu adalah Puteri Cina, dan putera Rome yang telah diselamatkan oleh dayang.

"Jodoh, Pertemuan, ajal, maut, semua ditangan Allah." ujar Nabi Sulaiman kepada Garuda.

Garuda yang angkuh berasa amat malu lalu terbang menyembunyikan diri jauh ke satu tempat yang tidak diketahui.

~

Itu kisah Garuda di masa silam. Kisah garuda di masa kini pon lebih kurang sama. Bongkak bagai nak gila walhal disini juga mereka minta simpati.