Tuesday, December 6

Memancing

Kepala gua jem. Macam MRR2 bila jam lima. Macam Loke Yew juga bila jam 5. Macam Danau Kota pada malam minggu. Jem!!! Kadang-kadang jemnya lagi teruknya dari Hiway Karak pada malam raya.

Bila jem dah teruk, dia terus upgrade menjadi tension; semak, kusut!

Time-time macam ni la gua teringat babak-babak klise dalam drama, nak bercuti jauh ke desa, nak lari dari hiruk pikuk kota. Bunyi hon diganti bunyi unggas, udara cemar karbon monoksida digantikan oksigen segar hutan belantara.

Gua pejam mata seketika, membayangkan. Nikmat.

Datang pula idea hinggap di kepala gua, seronok betul sesekali pergi memancing, hilangkan tekanan. Stim juga lepak tepi sungai hisap rokok suria, minum air tin nescafe sambil tunggu umpan dimakan ikan. Kemudian ikan sambar, gua tarik. Stim betul layan joran disentap ikan. Stim itulah yang gua perlukan untuk hilangkan tekanan gua.

Tapi tetiba satu pikiran lain menciluk masuk benak pikiran gua. Macamana kalau ditunggu berjam-jam tak dapat-dapat juga ikan, tu lagi menambahkan tekanan kepada gua!

Kepala gua kembali semak!