Wednesday, December 14

Jurugambar nama Mukhriz Aziz


Merujuk kepada gambar dekat atas, mamat sopan memegang kamera itu adalah saya. Disebelah saya itu yang sedang angkuh memeluk tubuh itu adalah sahabat sefoto saya, Mukhriz Aziz, atau di Tampin atau Bahau mahupon Seremban dikenali sebagai Amok. Manakala di Kolompo, Jakarta mahupon Tokyo ni dikenali sebagai Mike. Dalam dunia foto mahupon grafik mamat ini lebih popular dengan panggilan Mike Murano.

Sahabat saya ini tidak angkuh sebenarnya,dia ok ok saja cuma kadang-kadang untuk bergambar sesekali kita kena beraksi angguh untuk menunjukkan kegangsteran diri. Takkan nak beraksi jambu setiap masa.

Yang diluar pagar sederet tu awak-awak jangan tanya saya siapa mereka. Bukan sahabat mahupon saudara mara saya dan Mukhriz. Mungkin peminat-peminat kami menanti untuk minta sign. Kahkahkahkah! Saya cuma bergurau.

Sebenarnya, biarpon kami bersahabat, tapi terdapat satu persaingan hebat diantara kami. Persaingan yang saya maksudkan adalah persaingan dalam bidang photography; gambar sape paling power antara kami berdua.

Persaingan ini bukan macam persaingan bangang seperti segelintir sahabat fotografer diluar sana. Saingan ini bukan untuk bermegah-megah dan bukan untuk berbangga - bangga dengan gambar gambar kami sebab kami tahu kami takpower mana dan ramai lagi power kat luar sana.

Maknanya persaingan ini lebih kepada syok sendiri kami berdua. Awak-awak kat luar sana jangan kecoh-kecoh macam Fauziah Ahmad Daud mahupon Raja Azura. Cuba relek2 saja macam Sari Yanti. Persaingan ini wujud untuk memberi motivasi kepada kami supaya lebih tekun untuk mendapat artwork-artwork serta menjadi lebih power dari masa ke semasa.

Kami berkongsi minat yang sama, suka travel, suka photojournalism, suka cycling, suka macam-macam lagi la kecuali minat ke masjid. Saya lebih suka ke masjid berbanding dia. KAH KAH KAH KAH. Itu saya bergurau saja. Kalau awak-awak tak boleh bergurau maknanya awak-awak tak boleh buka blog saya. Saya memang suka bergurau.

Impian kami adalah untuk mengembara mencari gambar dan menerbitkan satu buku, biarpon buku itu bukan untuk dijual, biarpon buku itu untuk kami syok-syok sendiri dan sengeh sorang sorang dekat rumah. Kepuasan diri sendiri adalah keutamaan kami. Kahkahkah!

Motto kami dalam bidang fotografi ialah " jangan pandai ambil gambar wedding saja". kahkahkahkah.. Saya bergurau lagi

Nota Kaki : IMPIAN bukan angan-angan.