Tuesday, December 13

Nasihat Gua Yang Berguna

Hari ni perut gua mengada-ngada lagi mintak char kue teaw. Ikotkan malas nak melayan sangat, tapi bila lidah pon dah kecur, nak tak nak gua pon melompat-lompat dengan girang sambil nyanyi "la la la la la la la la" melintas jalan untuk ke kedai char kue teaw. Kedai apa malas pula gua sebut. Tak nak la promosi secara percuma. Nuffnang pon bayar gua tempek iklan kat sini biarpon bayarannya nak beli coki-coki pon tak cukup.

"kasi special satu." pesan gua dengan tegas dan sombong. Bukan apa, gua dah muak sangat tengok muka cashier sorang yang pakai tudung kat kedai tu. Mukanya nak menyombong gila. Senyum memang dia tak reti. Sakit plak hati gua. Bagi gua, kalau tak nak senyum, jangan jadi cashier, jadi la bouncer.

Gua layan sorang-sorang char kue teaw sambil duduk betul-betul depan brader2 basking macam semalam jugak. Feel betul makan sambil tengok konsert free. Live plak tu. Kalau layan konsert Wings ngan Search ni mau-mau dekat RM500 kalau duduk depan-depan macam ni. Tak boleh layan char kue teaw plak tu. Untung betul gua hari ni.

Disebabkan gua datang lambat, show dorang dah nak habis. Tapi sempat jugak la layan tiga empat lagu. Sebelum dorang blah, macam biasa sorang dari brader tu datang ke meja-meja kutip duit sapa-sapa yang ikhlas nak bagi.

Dia pegi belakang dulu, jadi gua last sebab gua depan sekali.Sakit hati gua tengok orang-orang yang tadi syok layan, tp kedekut nak hulur barang seringgit sekalipon. Itulah melayu, selagi boleh free nak free.

Bila sampai kat gua, gua seluk poket sambil hulur dalam kantung duit dia. "Jangan beli alkohol tau," nasihat gua sambil senyum manis.