Tuesday, March 13

Definisi politik pada pemahaman gangster!

Kalau lu selak Kamus Dewan Edisi Ke Empat, lu cari definisi politik pada muka surat 1223, maka lu akan jumpa definisi yang panjang lebar seperti ini :

POLITIK
1. = ilmu ~ ilmu (pengetahuan) bkn cara pemerintahan (dasar-dasar pemerintahan dll), ilmu siasah, ilmu kenegaraan: pentingnya pengetahuan ~ kpd setiap rakyat negara yg mengamalkan pemerintahan demokrasi sudah tidak dapat disangkal lagi;

2. segala sesuatu bkn pemerintahan sesebuah negara atau hubungannya dgn negara lain: dasar luar negeri kita adalah bebas tetapi menentang penjajahan dlm ~ antarabangsa; diayah ~ penyebaran pengetahuan (ajaran) politik; parti ~ pertubuhan yg bergiat dlm bidang politik; tokoh ~ ahli politik yg terkemuka (terkenal);

3. kelicikan, muslihat, tipu muslihat; ~ parti kegiatan politik yg dijalankan utk, melalui atau oleh parti: beliau telah diberi peluang berkecimpung dlm kegiatan ~ parti walaupun pengalamannya masih cetek; ~ wang kegiatan menyogokkan atau memberi­kan wang oleh ahli politik kpd kumpulan orang atau individu tertentu utk mendapatkan sokongan, terutamanya utk pemilihan sesua­tu jawatan penting dlm parti dsb; berpolitik mengambil bahagian dlm politik, menjalankan (mengamalkan) politik: keadilan ~ adalah subjektif; mempolitikkan memasukkan ke dlm urusan politik, menjadikan sbg urusan politik, menjadikan (sesuatu) kelihatan ada kaitannya dgn politik: Menteri Pendidikan telah menjelaskan bahawa banyak pihak telah ~ isu-isu tersebut tanpa memahami perkara yg sebenar yg akan dijalankan oleh kerajaan; kepolitikan perihal politik; pempolitikan perbuatan mempolitikkan sesuatu perkara (isu).

Lu nampak tak perubahan definisi dia dari satu dua dan tiga? Maknanya definisi ini akan berubah-ubah dan berkembang mengikut pemahaman manusia tentang satu benda.

Jadi, lama-lama nanti, mungkin dalam Kamus Dewan Edisi Ke enam atau tujuh, makna politik akan bertambah lagi satu; jadi empat. Iaitu:

POLITIK

4. = hari ini berkawan. Esok kawan jadi lawan. Lusa musuh jadi kawan.

Itulah makna politik yang busuk pada pemahaman gua yang gua pikirkan pakai kepala lutut. Itu baru gua pikir pakai kepala lutut. Malas lagi nak pakai otak!