Thursday, March 15

Style lah nama anak awak.

Gua perati - perati jenis jenis nama budak-budak sekarang. Sejajar dengan pembangunan moden pada zaman milenium ini, nama nama generasi melayu baru pon terus berkembang maju.

Nama-nama satu patah kata sudah susah nak jumpa. Dua patah kata ada la sikit-sikit. Tiga pat patah kata memang banyak. Pendek kata, lagi panjang nama lagi nampak stylo nama anak lu orang semua.

Pernah dulu-dulu jadi trend gabungkan nama klasik dan moden. Itu biasa bagi gua. Asalkan ada bunyi - bunyi Arab jadilah. Kalau takda bau bau arab, bau-bau melayu pon ok juga. Tapi BAGI gua janganlah mat saleh sangat nama nya.

Alexander Zulkarnain?? Apa salah letak Iskandar Zulkarnain?? Kalau macam tu kalau nak letak nama anak Daud, lebih baik letak David, baru orang pandang. Nama gua pon boleh tukar Amri David; David Amri. kah kah kah. Tak style langsung!!! Cilaka. Pierre Andrea lagi gua cannot go. Rasa macam nak siku.

Puncanya gua rasa mak bapak dah takde pride dengan bangsa sendiri. Takde pride dengan budaya bangsa sendiri. Macamana nak kekalkan budaya bangsa sendiri kalau nama orang melayu sendiri tidak berapa nak melayu (islam)? Sesetangahnya langsung tidak melayu (islam).

~

Gua sudah mula berkira-kira nama anak gua nanti. Kalau laki Zinadine Zidane bin Khairul Amri. Karem Benzema bin Khairul Amri pon okeh. Tak pon Samir Nasri Bin Khairul Amri.

Perempuan ni berat skit nak pikir. Susah susah sngat gua letak je Maya Karin bte Khairul Amri. Tak pon Normala Samsudin bin Khairul Amri. Kahkahkahkah.