Wednesday, July 11

Tranformasi Seni Jamban Awam.



Nota : Untuk bacaan abang-abang, kakak-kakak, belia-belia dan remaja-remaja yang terbuka pemikirannya. Yang mana sempit lagi tertutup benak fikirannya, sila berambus sebelum aku usir.


Aku mengorak langkah pantas. Langkah pantas sebegini jarang-jarang aku buat. Selalunya aku lebih gemar menyusun langkah yang santai dan tenang. Kerana aku percaya ketenangan itu akan membawa kebahagiaan.

Tapi, kali ini aku terpaksa berjalan sepantas mungkin. Bila terjadi situasi seperti ini, kalian harus tahu yang aku benar-benar berada dalam keadaan genting, dan runcing.

Bila aku rasa tak cukup laju aku berjalan, aku atur pula langkah yang lebih luas, lebih laju - aku berlari. Larian aku tak ubah seperti M Ramacandran ketika memenangi pingat emas acara 5000 meter pada Sukan Sea 1993 di Singapura.

Aku masuk ke dalam sebuah komplek membeli belah terkemuka tanah air. Penyaman udara di dalam kompleks ini tidak dapat mendingin badan aku. Peluh-peluh jantan aku menitik tanpa henti. Baju aku hampir basah, ketiak ini mula banjir, tapi bau wangian Hugo Boss tetap mantain. Itulah kelebihan membeli barangan original. Kualitinya ada.

Aku berhenti di hadapan pintu yang ada lima itu. Nasib aku kurang baik, pintu yang berlima itu semuanya tertutup rapat. Aku tak tenang. Aku mula terkinja dan berjoget-joget di depan pintu itu. Lebih kurang enam lima minit aku berjoget pintu tersebut terbuka. Seorang kanak-kanak lelaki keluar dari pintu itu. Aku tanpa membuang masa cergas masuk - tutup pintu - kunci - buka seluar - duduk.

Aku nyalakan sebatang rokok. Time-time begini memang indah kalau hisap rokok. Tapi malang, oleh kerana terlalu tergesa-gesa tadi aku terlupa membeli akhbar tabloid Harian Metro. Nikmat membuang air sedikit terjejas. Membaca harian metro time berak memang menjadi kegemaran aku, kalau di rumah, aku akan turun kebawah membeli suratkabar dahulu sebelum berak.

Aku hanya termenung, memandang dinding yang penuh diconteng anak-anak seni. AKu baca satu persatu. Kalau dulu, tunjuh lapan sembilan sepuluh tahun dulu, dinding tandas dihiasi dengan :

' Ayu Bohsia Kampung Baru, 012389****.'

' Janda kesepian, barang baik. telepon 03563**** '

' Tetek Ana bohsia keramat memang power'

' Liza promoter sogo, telepon 013644****, kompem dapat main '

....


Tapi sekarang, zaman tanpa wayar ni, baru aku perasan, seni tulisan dinding jamban ini telah berubah:

' Gay minat abang polis. 012745****"

' Hisap batang, free. Janji tegap. 010265****'

' Gay nak 69, telepon 017562****'

' Abang foodcourt pertama suka hisap batang'

Gua padam rokok, gua cebok lalu berlalu keluar. Peluh tadi sudah kering. Langkah aku kembali tenang. Sambil berjalan aku berfikir, power tranformasi seni sastera jamban sekarang ini, berubah daripada bangang menjadi bangsat.