Thursday, July 26

Memori Ramadhan Gangster. 2

Ada satu hari tu gua dapat cilok duit mak gua 70sen. 70sen tu gua jumpa dekat birai dekat bilik air. 70sen tu sangat banyak bg gua. Hari-hari cuti sekolah macam ni memang xda peruntukan untuk gua. Peruntukan untuk gua untuk pergi sekolah saja, itu pon 50sen.

Jadi hari tu hari bertuah gua. Gua jengok luar jendela, Mat Aji Lah ada tengah bermain di laman rumahnya. Rumah panggil dari jauh, Mat Aji Lah datang tersengeh2.

"kenapa?" tanya Mat Aji Lah.

"jom ikut aku" balas gua.

Mat Aji Lah tanpa banyak suara cucuk angin gua. Gua langkah kaki lalu denai depan rumah. Denai ni jadi laluan short cut ke Kedai Mara. Kedai Mara tu plak ibarat 'bandar' dalam kampung gua. Banyak kedai-kedai kat sana. Tora pon kadang-kadang dorang ada jual.

"hang nak pi kedai mara ke?".

"ye".

"hang nak wat pa? nak beli apa? aku tak da duit ni"

"takpe, aku ade. aku belanje hang"

"aku pose la"

"alah hang ni, aku pon pose lagi. tapi aku tak larat, dahaga sgt. kita diam diam dah la."

"aku tak berani la meri."

Ah, cilaka, Mat Aji Lah ni penakut plak. Takkan nak makan sorang-sorang, tak muhibbahlah.

Sampai di kedai gua beli 2 aiskrim oren, 1 aiskrim milo, 1 cikedis, 2 air pop. Barang-barang gua masukkan dalam baju, kemudian gua berjalan cool. Mat Aji Lah hanya menunggu di luar kedai. Dia punya takot macam gua nak merompak kedai.

Sambil jalan lalu padang awam, untuk ke pokok yang jadi port baik tiba-tiba, PPPooottttttttt!!!

"Cilake Mat, hang kentut ka? bau macam gampang"

"hehehehe" Mat Aji Lah hanya tersengeh menunjukkan gigi rongak.

"habis puasa ko batal mat. baik hang makan je aiskrim ni, aku pon mmg saje beli lebih"

"ye ke meri."

"Ye la, takkan ko tak percaya aku, aku kelas 2 teratai, hang 2 dahlia."

"ooo.." mat angguk angguk percaya.

Kemudian dengan gembiranya kami makan aiskrim bersama-sama.