Sunday, April 17

Baju

Hari tu, sedang gua jalan2 kota amerika, gua ternampak satu kedai char kue teaw. Gua tanpa lengah masa laju masuk dalam kedai. Gua order teh o ais dua, char kue teaw special tiga. Gua memang hantu char kue teaw, tambah-tambah lagi bila jauh dari Malaysia, jadi gua santap puas-puas.

Tengah seronok gua layan, gua nampak sekumpulan muda mudi masuk kedai. Ada tujuh lapan orang bercampur jantan betina. Muka melayu mereka tak boleh nak sorok biarpon dressup dah macam mat saleh pegi konsert. Gua yang pan asia ni pon relek-relek saja; pakai baju sukan rumah merah, kodroi lusuh, selipar jepun nipis, yang gua tulis nama gua kat tepi.

Kebetulan, mereka pilih port depan meja gua. Gua cool saja; cuma perati gelagat mereka. Lama gua perhati baru gua perasan sorang mamat ni, muka dia muka Ulu Tembeling. Tapi baju dia dasyat. Gua tak tahu mana dia dapat baju tu. Gua pon tak berani nak cakap berapa duit baju tu. Baju dia hitam. Baju dia depan ada bulat, ada tulisan ayat di sekeliling bulatan; gua tak tahu baca tulisan hebrew. Dalam bulatan ada piramid. Dalam piramid dekat atas tu ada segitiga, dalam segitiga ada satu mata.

Muka mamat ni gua tengok macam belajar tak tinggi mana. Tapi gua nak cerita, gua pon belajar paras-paras hidung juga. Tapi taklah bangang; macam mamat tu - Gampang.

~

Lupa gua nak cerita, amerika sekarang salji turun lebat bila petang. Banyak dahan2 patah hempap kereta sebab tak dapat tampung berat salji.