Tuesday, April 26

NOSTALGIA - Nasi Lemak Ustaz Lah

Nasi lemak Ustaz Lah, nasi lemak paling sedap dalam dunia. Satu aspura berebut tiap-tiap malam. Nasi Lemak Ustaz Lah memang terhad. Tapi gua tak tau lah berapa jumlahnya satu malam. Yang gua tahu, memang susah nak dapatkan kalau lambat.

Harga nasi lemak seringgit. Ada telur mata kerbau satu, tambah dengan kacang, memang lazat. Sambalnya? tak pyah nak cerita, paling lazat dalam dunia. Kalau untung dapat bungkus yang telur kuning cair-cair sedikit, lagi membuatkan nasi lemak tu jadi sedap.

Tapi masa tu gua tingkatan 1. Jarang-jarang gua dapat beli. Kalau dapat beli pon, baki-baki nasi lemak yang senior dah cop dulu. Satu-satu dorang buka, nak cari telur mata yang cair kuningnya.

Ustaz lah lantik egen untuk menyenangkan kerjanya. Sewel, junior berkaca mata, bersongkok jadi pilihan ustaz lah. Kerje Sewel ambil booking, dan agihkan. Upah sewel sebungkus nasi lemak tiap-tiap hari. Tapi bukan tiap-tiap malam Sewel dapat makan, sebab kena pau dengan senior.

Tanggungjawab Sewel berat. Kalau Sewel silap, memang bawa padah. Pernah Sewel kena lempang sampai kencing dalam seluar sebab Sewel jual kat orang lain Nasi Lemak yang Gemulah Ogy dah tempah. Kesian Sewel, dah la kena lempang, nasi kena pau, pastu kena cuci air kencingnya dalam bilik Rahman.

Dah berapa tahun dah. Lebih sepuluh tahun dah gua tak rasa Nasi Lemak Ustaz Lah. Tetiba malam ni, gua rasa rindu. Gua bukan rindu Ustaz Lah, gua rindu Nasi Lemak Ustaz Lah.

~

Gua bosan.Bila malam kat Amerika, gua sorang-sorang. Gua tak leh tidur. Sebab gua tidur waktu Malaysia.