Tuesday, May 8

Sebuah Perjalanan Kreatif [ Thaipusam, Batu Cave ]

Sudah lama aku tunggu Thaipusam. Thaipusam tahun sebelum ni aku di LTdL. Tahun sebelum-sebelum tu, aku tak ada geng nak pergi. Thaipusam tahun ni pon sama, aku masih takde geng.

Jadi aku mencabar diri sendiri, kenapa aku tidak pergi sorang? Bukan ada apa pon. Kalau Batu Cave aku tak berani nak pergi sorang, macamana aku nak travel luar sorang-sorang. Jadi aku beranikan diri pergi sorang diri.

Jam 10 malam aku terpacak tunggu Komuter. Komuter sampai, sesak macam tin sardin. Aku selitkan juga badan aku, di celah-celah sesak dan bau hapak. Sesampai di sana, Batu Cave dibanjiri ribuan manusia, terutama penganut agama Hindu.

Di tengah-tengah orang ramai, aku panjangkan juga leher, mencari-cari kalau kalau ada sahabat sefoto. Tiada. Nampaknya malam itu aku sorang saja yang memikul kamera besar. Cuak pon ada. Maklumlah kali pertama.

Mengambil gambar pada waktu malam bukan satu kerja senang. Dengan kamera dan gajet yang tidak 'high end', ia menjadi lebih sukar. Tapi aku cuma jadikan masalah ini sbg satu cabaran, bukan satu alasan.

Secara seluruhannya, aku tidak berpuas hati dengan hasil yang aku dapat malam tu. Cuma, aku harus sedapkan hati, ini cuma kali pertama aku ke sini. Aku sudah tahu selok belok sikit tentang Thaipusam, Insyaallah tahun depan aku datang repeat lagi.


IMG_9511

IMG_9519

IMG_9563

IMG_9565

IMG_9568

IMG_9574

IMG_9592

IMG_9607

IMG_9611

IMG_9620

IMG_9621

IMG_9631

IMG_9633

IMG_9653

IMG_9673

IMG_9678

IMG_9683

IMG_9695

IMG_9710

IMG_9722

IMG_9731

Thaipusam

Thaipusam

Thaipusam 2012

Thaipusam 2012

IMG_9728

Aku bersama makwe India, dorang ni sangat peramah dan sangat lancar berbahasa melayu.