Wednesday, October 12

Cermin Mata

Dari zaman belajar lagi gua bercita-cita buat cermin mata yang tukar jadi gelap bila dekat tengah panas. Tapi memandangkan elaun bulanan cuma RM340, gua pendamkan hasrat gua.

Cemburu gua pada Abu, smart betul spek mata dia. Canggih betul spek mata dia. Duduk tengah panas spek jernih tukar gelap. Tapi Abu tak palah, duit banyak. Belum masuk duit kebas dalam mesin duit masa kerja part time dekat Hagen Daz.

7 tahun berselang, gua cuma 3 kali tukar cermin mata. Itupon masih cermin mata biasa. Bagi gua keperluan itu menjadi kehendak bila buat cermin mahal. Last gua tukar cermin mata tengah tahun hari tu. Gua keluarkan bajet RM70 buat cermin mata gua yang hilang.

Malas gua buat mahal-mahal, gua bukan selalu pakai sangat. Pakai pon time memandu, time mengadap PC, time kerja.

Tetapi hamun punya pasal sebab spek Rm70 tumbuh kulat-kulat, gua bentangkan bajet selari dengan Rosmah bentangkan belanjawan negara. Dengan nekad gua melangkah kedai cermin mata, gua bikin satu cermin mata yang tukar gelap bila kena panas.

Bila dah siap gua sarung kat muka, saja gua jalan tengah panas. Lama skit gua tanggal, gua tengok, WAHHHHHHHHHH, cermin mata gua dah gelapppppp....