Monday, May 23

Buncit.

Berbulu je gua bila tengok gambar gua sarung jersey cycling. Gua nampak ada 'sikit' buncit pada bahagian perut gua. Sumpah gua tak perasan sebelum ni. Sepanjang gua hidup 26 tahun, itu lah pertama kali gua tengok perut gua macam tu. Selalunya perut gua ada petak-petak enam. Sampaikan kalau gua tengah tidur, anak buah gua gunakan perut gua untuk main tic tac toe. Gua biarkan saja, maklumlah, budak2, nak main kat perut bapak dorang takleh, sebab masing-masing dah macam perut Rosmah.

Lagi tambah berbulu gua bila kawan-kawan gua komen. Perghhh, gua punya sakit hati ni sampai rasa nak pergi klinik. Sakit yang teramat sangat. Semua komen nak jatuhkan moral gua. Terasa betul hati gua, rasa macam nak lari bawak diri pergi ke Grand Canyon.

Gua kaji selidik, siasat macamana benda ni boleh jadi. Lama-lama gua dapat jawapan. Sebenarnya ni angkara tiap-tiap minggu gua makan nasi minyak, tambah pulak lauk ayam masak pedas, minyaknya berlendir pekat, kari pon boleh tahan likat. Taknak makan, lapar pulak nnt, dah makan jadi la macam ni. Sepatutnya menu kenduri kawen kena ubah. Takleh sangat makanan yang berminyak ni. Gua bukan suka sangat makanan tu, tapi gua takleh memilih, itu saja yang ada, gua bedal saja.

Itulah alasan gua yang gua rasa sangat kukuh, lagi kukuh dari alasan Najeeb nak naikkan harga minyak.

~

Gua kawen nanti gua nak jamu dengan ikan singgang, putik nangka rebus, dengan budu. Air gua rasa air rebusan akar kayu.