Thursday, May 5

Nyorok-nyorok

Ntah macamana, nama gua dulu Nina sebut. Gua rasa gua dah nyorok baik punya tempat, kat belakang peket simen kat bawah rumah Tok Penghulu. Mungkin dia dendam kat gua kot. Lepas tu gua ikot saja bontot Nina cari kawan-kawan lain, dalam hati gua mintak-mintak la ade yang datang "sep". Tapi gua kecewa, satu-satu Nina jumpa, Atom, Mamat, Lan, Uda, Kak Teh, Bu, semua keluar dari port nyorok. Cilake, kali ni gua "jadi". Lepas round yang ke berapa belas gua "jadi".

"Tutup mata tu." sound Mamat, budaknya pendek, tapi samsengnya lebih.

"Yelah.." balas gua pendek, seraya pejamkan mata; tangan pon tutup muka. Biar sahih sikit. Biar budak-budak percaya gua tutup mata.

"Kira sampai 10 ek?" pekik gua.

"Kira sampai 100 la." suara Uda sayup-sayup gua dengar.

"Ok. 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70 ,80, 90, 100" gua terus cari.

Gua cari port biasa, bawah rumah, takda. Cis, biasa mesti ada punya menyelit kat situ 2 3 orang. Gua cari atas pokok jambu susu, tak ada juga. Selalu mamat la suka panjat-panjat ni. Gua cari lagi. Gua cari kat pokok kekabu, kat busut tu, tak ada juga. Dalam reban ayam pon tak ada. Gua buka pintu jamban, tak ada. Ish ke mana plak budak-budak ni menyorok, selalu tak power macam ni. Sasaran gua Nina dengan Kak Teh dulu. Sebab dalam ramai-ramai, dorang ni kira paling sayur dalam bab-bab menyorok.

Gua cari kat belakang lagi, kat pokok mengkuang. Kot kot kat situ port baru nak menyorok. Takda juga. Cilaka, hati gua makin panas. 20 minit berlalu tanpa gua dapat jumpa sorang pon. Takkan gua 'lengek' kot. Gua jengok dalam rumah Tok Penghulu, mana tau dorang tengah layan TomatoMan. Tak ada.

Cis baru gua terpikir. Gua jalan jauh skit, redah semak-semak. Nah, masing tengah melepak tepi paya kat gelung kat ngan surau. Ada yang main-main air, ada sauk ikan. Gampang. Gua kena kali ni.