Thursday, May 12

Nostalgia - Sukan Olimpik.

"Bak sini duit sikit sorang, bio koi kumpul" arah Mamat.
Gua campak 20 sen, atom letak 30 sen, Lan macam gua, 20 sen. Bulah poket kosong. Mamat selalunya duit banyak, 50sen dia derma. Uda? Dia kata dia takda duit. Tapi gua tau, dia selalu mengelat. Dia simpan duit dia, petang nanti dia nak beli ais krim bubur kacang durian dekat Rumah Ann Shapie.

"Lan, aok ngan Bulah pegi cari batang kayu, lurus, jgan beso sangat. Cari la pangjang dua tiga depa." kata Mamat sambil serah parang dekat Lan.

"Koi ngan uda nak cari tilam. Port koi dah ada, jap lagi kumpul kat belakang umah koi" Terang Mamat lagi.

" Meri, aok pergi kedai dengan Atom. Beli paku," arah Mamat. Gua terima arahan Mamat. Gua tahu, kitorang ada projek serius pagi tu. Atom follow bontot gua.

"Paku 2 inci tau!!!" teriak mamat bila gua dah jalan nak dekat 100 tapak. "Yeeeeeeee" sahut gua.

"Duit lebih beli ais pop!!!" Uda jerit, menambah.

15 minit selang, masing-masing dah ada belakang umah Mamat. Mamat ngan uda tengah tunggu atas tilam, banyak. Tak tahu gua mana dorang rembat. Mamat mintak paku dekat gua, lantas bergerak ke 2 batang pokok yang bersebelahan, lebih kurang 2 meter jarak.

Mamat paku pokok tu. Satu satu , dari paras peha ke paras dagu, jarak antara paku lebih kurang seinci, sebaris cantik. Pokok lagi satu pon sama.

Kemudian mamat suruh gua bentang tilam banyak-banyak antara dua pokok tu; kebelakang skit. Gua turut saja. Tak turut maknanya raya nanti gua raya sorang-sorang. Mamat ambil batang kayu yang Lan cari, mamat sangkut antara paku paku.

Pagi tu, kitorang main lompat tinggi. Pagi tu, gua praktikkan gaya Javier Sotomayor masa menang pingat emas Olimpik dekat Barcelona.

~

Konda Kondi? mana ada dekat sukan olimpik bodoh!