Saturday, May 21

Ikhlas?

Gua ada story nak 'tong tong' dengan pembaca semua. Story ni taklah good sangat. Tapi gua peduli apa gua nak cerita juga.

Dulu gua pernah berkira-kira nak masuk maktab, takpon sambung KPLI. Gua masa tu semangat nak jadi cikgu. Sebab utama gua nak jadi cikgu sebab gua nak jadi manager bola. Gua nak atur strategi untuk pemain-pemain gua. Gua dah malas mengadap PC main footbal fantasy. Gua nak jadikannya satu realiti dan gua pikir jadi cikgu adalah jalan paling senang nak jadi manager bola.

Tapi bila gua fikir-fikir balik, gua tak ikhlas jadi cikgu. Tambah-tambah lagi gua ni memang tak boleh mengadap budak-budak yang banyak kerenah. Tambah tambah lagi gua ni memang jenis yang tak reti mengajar. Tambah tambah lagi muka gua langsung bukan muka brader2 gomen.

Jadi gua simpan saya niat gua tu. Bagi gua buat kerja tu biarlah ikhlas, bukan sebab ada niat yang tersurat, apa lagi yang tersirat. Ikhlas yang gua maksudkan tu macam U Wei buat cerita Jogho, bukan macam KRU buat cerita Merong Mahawangsa.

Itu saja tazkirah gua pagi ni.

~

Yang mana rebut-rebut tempat nak masuk persatuan tu semua nak kaut duit. Gampang.