Friday, January 13

Sketsa Ketiak Menangis

Hari tu awal-awal pagi gua dah bangun. Awal pagi yang gua maksudkan tu kira-kira jam 8 pagi. Tidur taklah awal mana, tapi memandangkan hari tu hari pertunangan gua, gua gagahkan juga mata gua ni.

Hari tu gua rasa spirit gua lain macam. Ye lah, nak jadi tunangan oranglah katakan. Jiwa tikam-tikam, kelar, sembelih, terajang dan juga sungkit tulang rusuk yang sekian lama menular dalam diri gua tiba bertukar kepada jiwa lelaki penyayang hari tu.

Selesai mandi gua tunggu gua punya pembantu peribadi gua bersiap. Pembantu gua ada dua orang. Nama dia biarlah gua rahsiakan, dengki plak gua kalau dorang dapat publisiti percuma dekat sini.

Bila semua dah selesai gua misi yang pertama. Sebenarnya banyak lagi benda tak selesai hari tu. Sebab tu ada sedikit menggelabah terselit dibalik ketenangan gua yang sepeti Berbatov ini.

Mula-mula gua start enjin kereta, gua pergi rumah tunang gua. Hantar barang sikit. Alang-alang dah jengah sana, gua tolong sikit apa yang patut.Susun kerusi, angkat meja. Sempoikan gua?

Selesai kerja-kerja remeh ni, gua layan nikotina sepam dua sementara jam pukul 10 pagi. Gua nak tunggu Jusco buka, nak beli baju untuk majlis hari ni. Last-last minit plak baju tukar kaler. Mana boleh jadi, takkan la gua nak pakai tak sedondon, hilang seri gua nanti.

Kerja gua sebenarnya dah ringan sikit sebab gua dah agihkan tugasan dekat kawan-kawan gua. Tepat jam 10 gua terpacak depan Jusco. Gua bukan bekenan sangat dengan Jusco sebenarnya, tapi memandang ni la Pasaraya paling dekat, gua pergi la juga.

Selesai beli baju gua drive balik. Dalam perjalanan balik boleh plak gua tertengok dekat side mirror yang rambut gua serabut. Apsal semalam gua tengok ok je? Jadi gua pon pergi ke kedai gunting rambut berdekatan.

Nak dijadikan cerita semua kedai penuh. 2 3 kedai jugak gua cari. Hangin gua satu badan, time gua nak potong rambut la ramai makcik-makcik akak akak nak bawak anak-anak dorang potong rambut. Rileks la, bawa la petang sikit, gua nak bertunang ni.

Agak-agak pukol 12 baru selesai semuanya. Gua pon balik rumah, mandi, siap-siap wangi wangi dan hensem hensem. Lepas tu gua tunggu rombongan mak bapak gua yang datang dari rumah abang gua.

Bila semua dah berkumpul, start nak berarak akak gua tanya, "Dik, mana cincin?"

Dan masa tu jugaklah gua rasa kepala otak gua ni kena hempap dengan Adibah Noor. Cilaka, macamana gua boleh lupa. Sepantas kilat gua runner balik rumah. Nasib baik rumah gua cuma sekangkang kucing saja.

Tapi biorpon sekangkang kucing, tetap gua rasakan macam sekankang babi jauhnya. Bila sampai dekat rumah, lif plak lembab macam fernando torres. Terpaksa gua sepantas kilat panjat tangga ke tingkat 9, dan turun dengan laju sambil melompat-lompat macam Norherman Majid.

Bila sampai balik dekat rombongan family gua tadi, terketar-ketar tangan gua masukkan cincin dalam bekas dia. Fuh, baru gua boleh tersenyum.

Tapi, baju gua basah,air gua rasa bertakung dalam baju dek ketiak yang menangis tanpa henti.