Saturday, January 7

Surat Cinta Gua Kepada Cinta03

Komen dari Cinta03:

"Mesti ko amati betulkan...
filem2 barat x nak lak ko comen....
syabas la...ko nak kutuk cam ne pun,
citer n dah meletop....
dah beriban...so...whhhatttt."

Surat cinta dari gua:

Kehadapan Cinta03, semoga sihat hendaknya. Gua di sini sihat-sihat sahaja cuma sibuk sikit dengan kerja, sebab tu lambat sikit untuk gua counter attact komen yang telah gua paste di atas.

Pertama-tama kali gua nak terangkan mengenai tajuk entry gua yang sebelum ni. Tajuknya "20% BANGANG OMBAK RINDU". Kenapa gua tak letak "BANGANGNYA OMBAK RINDU?? Kenapa gua letak 20%?? Kalau 20% tu bangang, 80% tu lagi apa?? Kenapa?

Nampaknya Cinta03 betul-betul peminat cerita Ombak RIndu ye. Samalah dengan gua. Gua tengok cerita ombak rindu ni sambil air mata berderai derai. SOb Sob sob. Hati rockers gua tak dapat menahan kesedihan maksimum cerita ni. Jalan ceritanya biarpon klise tp tetap gua suka. Mungkin kerana hati gua dah terpaut pada Maya Karin. Osman Ali pon gua minat, pandai dia buat cerita. Jalan ceritanya ada tapi bila difilemkan ada sedikit ke laut, contohnya macam filem Anak Halal. Filem Cun sangat bagus bagi gua.

Gua tengok cerita ni dekat Astro First. Maknanya gua menyokong industri perfileman tempatan. Tapi tiap kali gua tengok, mesti gua terlepas intro dia. Jadi gua beli pula DVD dia. Tak perlu nak amati sangat gua rasa. Gua tengok cerita bukan sebab nak melayan perasaaan. Gua tengok cerita sebab minat gua nak bikin cerita. Jadi gua tengok bukan takat dengan mata, tapi dengan otak.

Dalam satu crew perfileman, dari producer sampai la yang paling balaci, mesti ada budak yang jaga konti. Dan semestinya budak ini dibayar. Jadi kalau dah dibayar buat la kerja elok-elok.

Silap-silap kecik macam ni tak perlu jadi, terlampau remeh. Terlampau senang. Benda yang sepatutnya perfect. Gua bagi contoh, dalam cerita "misteri jalan lama". Part kapal turun tu macam gampang. Kapal tu plak macam cilaka dia punya tak real. Tapi gua tak kutuk, sebab gua pikir bukan senang nak buat kapal tu bagi real. even mat saleh buat pon kadang2 tak real. Tapi kalau nak difikirkan satu lagi side, pergi jahanam, lu buat cerita lu nak jual, jadi buat la betol-betol.

Kalau dilihat dalam pemilihan lokasi,gua tak kutuk pon sedangkan lokasi utama filem ni Pulau Langkawi, Cameron Highland dan KL. Kalau difikirkan secara logik akal dalam kehidupan normal, apa kejadah nak berulang alik ke 3 tempat ni. Tapi kita tak boleh fikir macam tu. Nampak tak logik sebab dia kita tahu tempat tu. Bijaknya dia tidak mention secara jelas tempat-tempat ini.

Memilih lokasi yang cantik dan logik dalam aspek jarak memang susah. Jadi langkah selamatnya, jangan seperti gua katakan tadi, jangan sebut dengan jelas nama tempatnya. Cuma tunjuk purpose untuk apa ke sana. Itu apa yang gua belajar.

Kalau Osman Ali baca blog gua ni pon dia cuma tersenyum sinis. Dia mengadap lagi ramai pengkritik filem dekat luar sana. Sama juga macam Azizah Mahzan. Lu jangan berasa hati sangat gua kutuk Azizah Mahzan. Takat kutukan gua ni apalah sangat. Gmambar Zaeferol pegang tetek dia pon selamba dia hadap. Kutukan gua ni nipis sangat bagi dia. (gambar dia seperti gua lampirkan di bawah)

Filem barat? Mana lu tau gua tak kutuk? Lu kenal rapat dengan gua? Pernah lepak setable sembang2 pasal filem dengan gua? Pergi jahanam sama filem barat. Filem barat best ke, tak best ke, langsung tak mendatangkan kebanggaan dekat hati gua. Kalau best gua puji-puji. Kalau tak best gua kutuk kat kedai kopi dengan member2 gua. Buang masa nak tulis dekat blog filem barat. Beribu-ribu pengkritik, dan Berjuta-juta pengkutuk filem dorang.

Nampaknya jari gua sudah melecet menaip dari tadi. Ada masa gua taip lagi surat untuk lu. Akhir kata gua cuma nak pesan, selera manusia lain-lain. Selera gua lain, selera lu lain. Jadi apa yang tak kena pada mata gua tak semestinya semua orang setuju. Sebab itulah juga gua tempek pendapat gua ini dekat blog gua, tidak dekat blog orang lain. janji gua tak mengaibkan orang. Pasal Azizah Mahzan tu jgn risau, dia tak aib, dia pasti bangga. Kahkahkahkah.

Sekian Terima Kasih.

Pecah kaca pecah gelas,
sudah baca harap balas.

Pen merah pen biru,
u marah i love u.

KAHKAHKAHKAHKAH

Yang Ikhlas,

budakamera.


~

Filem ni tak silap gua cecah jua 10 juta juga. Dan ikhlas hati gua filem ni layak mendapat kutipan sebanyak itu. Bukan riban-riban ya. Dan dalam juta-juta tu, RM15 gua ada dalam tu. Itu pon gua tak pasti 6% cukai kerajaan dah termasuk ke belum dalam rm15 tu. Gua bayar saya. Jadi suka hati gua nak cakap apa. Gua membeli, gua pengguna. Itu hak gua. SOoo Whaatttt???