Thursday, April 26

Bangga, bukan berbangga-bangga.



Kawan gua ada kamera power. Power kamera tu dia tak guna sgt untuk ambil gambar. Dia guna power kamera dia utk berlagak dgn gua.

Sbg contoh kamera dia ISO blh pegi smp 25600. Tp dia xtau pon guna ISO tu kat mana. Cuma dia tau "ISO aku 25600. Kau 1600 je ek?"

Xpon. "zmn bila pakai 10MP? zmn skrg ni pakai 21MP la.kakaka" Cilaka. dia ingat kelakar? PUI! dia tak tau megapixel tu buat makan space harddisk je.

Bila dah mls nak melayan, gua secara jujur je bgtau, "kurang2 kamera buruk gua dah smp 5 6 negara. Oklah sikit dari lu punya kamera yang berehat je dalam drybox. Paling kuat pon usung ke KLCC amik gambar makwe".

"Hasil kamera buruk gua dah tayang kat majalah. dah keluar kat pameran. Kamera power lu dok amik gmbr model dan tetek untuk modal melancap. Kalau model cun takpe. Ini tgk muka pon tak boleh kasi keras batang pelir" ujar gua lagi, sedikit memaki.

Sejak hari tu member gua tak sebut dah pasal kamera. Nak jumpa gua pon dah segan-segan. Gua sedikit pon tak rasa bersalah, apatah lagi nak minta maaf. Orang berlagak kena balas dengan belagak. Itu mujur juga gua tak balas dengan siku.

Gua pon bukan nak berlagak dengan dia. Gua nak berlagak apa, orang lain artwork tiap2 bulan masuk mag. orang lain hasil kerja dah sampai ke Amerika, gua baru Indonesia. Gua cuma pantang kalau orang nak belagak dengan gua. Cilaka.

sebenarnya yang jenis-jenis belagak ni bukanlah seorang photographer. Diorang ni jenis seseorang yang ada kamera. Jenis-jenis yang tak paham makna photographer. Jenis-jenis ni bukan tau photographer tu satu pekerjaan, dia ingat photographer tu satu hobi yang dibuat tiap hujung minggu, takpon dikala masa terluang. Itu pasal la berlagak nak mampos.

Cuba bagitau kenapa nak berlagak? Lu ada kamera RM5k? Orang lain ada kamera harga 10k. Lu nak berlagak kamera lu RM10k? Orang lain ada kamera RM15k. Lu nak belagak kamera lu RM15k? Orang lain ada kamera RM25k. Lu nak berlagak kamera lu RM25k, orang lain ada 2 3 bijik kamera RM25k.

Habis tu kenapa mau belagak? Kenapa nak kerek? kenapa nak bangga sangat. Lebih elok bangga dengan hasil kerja. bangga dengan barang-barang yang ada tak salah, sbb itu semua hasil titik peluh sendiri. Tapi, cuma bangga, bukan berbangga-bangga.