Tuesday, April 24

Selesa sangat lepak bawah tempurung.


DULU-DULU, bila pergi kelas pakai seluar jeans lusuh, orang mula pandang enteng. Tambah lagi ada carik sikit  pada lutut, pakej dengan muka rockes yang bengis skit, lagi la hina pandangan pelajar-pelajar yang mulia. Jenis-jenis macam ni memang takde mase depan, memang takde wawasan.

Kalau yang jenis berkemeja, dan berseluar slek, pakej dengan muka jambu dan kaki pegi library, yang jenis macam ni la dipandang mulia. Yang jenis ni ada wawasan, kompem cerah masa depan.

Kehidupan sosial pon banyak mempengaruhi. Kalau masa banyak dihabiskan di pusat snuker, kelas wajib ponteng. Makwe-makwe ulat buku mula bisik-bisik. Ada yang siap membenci lagi. Walhal takpernah kenal pon siapa. Sebab exam kena BAR, kutu-kutu terus dilabelkan bakal masuk neraka. Macam itulah perumpaannya.

Masuk plak bab-bab CGPA. Hina betul kalau pointer cukup-cukup makan. Menambah lagi kebencian gadis2 skema pada golongan macam gua ni. Yang dapat pointer 3 ke atas dipuji dan dipuja, maklumlah kalau dapat 3 pointerkan kompem leh masuk syurga. Itu ramai orang suka.

JELES? pui! Apa barang gua jeles dengan geng2 ulat buku. Tak mencabar langsung. Jenis2 rokes dan atlet ni tak perlu pergi library atau lab untuk cari makwe. Makwe akan datang menyerah diri. kahkahkah!

Tapi kalau diikutkan, jenis-jenis yang rokes ini yang jenis tak memilih kawan. Semua orang boleh kawan. Jenis-jenis rokes inilah yang senang nak mintak tolong. Kutu-kutu snuker, ada nak amik tahu hal orang? bisik-bisik? Gosip-gosip?

Yang jenis  'mulia' ni sebenarnya yang busuk hati. Muliakan sangatkah kalau suka membeza bezakan orang? Belum masuk bab-bab mengumpat yang lama-lama kompem jadi fitnah. Betul ke kaki rock tak pandai semayang? Kaki snuker tak pandai mengaji?

Dalam konsep berkawan senang saja bagi gua, tak kisah lu sapa, kalau ada semangat setiakawan, ada time susah senang, itulah kawan. Tak kisah la lu kaki botol, pointer rendah, atau kaki ponteng. Buat la ape lu nak buat. Masing2 dah besar, boleh pikir baik buruk. Jangan benda-benda tu dibawa ke rumah sampai menyusahkan orang sudah. Senang!

Buat apa gua nak berkawan dengan orang kuat semayang tapi busuk hati, xde semangat setiakawan?? Buat apa gua nak kawan dengan orang kuat ke masjid tapi pentingkan diri sendiri, belum lagi nak mintak tolong, memang takde. Kedekut tu memang tak ingat la.

Yang jenis-jenis kutu dan rokes ni lebih berfikiran terbuka. Tak dinafikan kalau jenis-jenis yang nampak kutu  ni yang lebih tahu erti kehidupan, erti persahabatan. Dosa pahala jangan nak cerita. Itu semua kerja tuhan. Hati yang penting. Baik atau busuk hati tu yang kita kena pandang.

Gua bukan nak kutuk yang berketayap, bukan nak up yang berseluar koyak, cuma nilai orang xcukup dengan sekali nampak. 

Tapi tu la sebenarnya lumrah dunia. Tak boleh buat apa. Sebab masyarakat kita selesa sangat lepak bawah tempurung.