Wednesday, April 18

Kalau Hari2 Buat Mesti Terer. Tapi....

"practice make perfect". Ya, lebih kurang macam itu la kata-kata orang Pahang. Gua sangat setuju dengan kata-kata tu. Gua angguk berulang kali, tanda gua setuju dan bersetuju.

Ayat paling senang skali, kalau lu buat hari-hari,lama-lama lu akan terer. Terer yang gua maksudkan ni adalah cekap, dan tau apa yang lu buat serta tau apa yang boleh lu buat dan apa yang tak boleh.

Sebagai contoh, kalau Najib main bola hari-hari, lama-lama  mesti Najib power. Masa mula-mula tu main bola Najib mesti pakai hentam apa pon tak tau peraturan- peraturannya, tapi lama kelamaan mesti Najib tau serba sedikit peraturan main bola.

Gua bagi lagi contoh, bagi satu tak cukup kepada pembaca yang jenis-jenis siput ni. Masa mula-mula Rosmah mesti gambar serupa muka dia, yang serupa macam sampah,macam gampang serta meloyakan. Tapi kalo Rosmah ambil gambar hari-hari, lama-lama Rosmah jadi cekap. Rosmah sudah tau apa itu bokeh. Rosmah sudah tau apa itu rule of third, Rosmah sudah tau apa itu komposisi dan lain-lain.

Macam itu juga dengan Mak Cik Shahrizat buat kuih. Masa mula-mula buat kuih dulu nak siapkan 100 ketul makan 4 5 jam. Tapi kalau buat kuih hari-hari, Mak Cik  Shahrizat  dah expert, 4 5 jam tu boleh buat 1000 ketul kuih.

Mula-mula Sakaran Dandai motong getah dulu, habis pokok getah ditorehnya, sampai ke batang dalam dicucuknya. Rosak pelan pada pokok. Lepas tu Sakaran Dandai pandai sikit, tapi nak menghabiskan 10ekar ladang makan sehari suntuk lamanya. Bila dah 10 tahun Sakaran Dandai motong getah, punya la power sampai motong getah sambil berlari dari pokok ke pokok.

Macam itu lah ceritanya kalau kita praktice hari-hari dan buat perkara yang sama hari-hari. Lama-lama mesti jadi power dan terer.

TAPI!!!!!!

Pemandu teksi kat Kolumpo ni hari-hari bawak teksi tapi masih lagi gampang skill pemanduannya. Suka-suka hati mau tukar lorong. Bagi signal jangan harap. Kat simpang pakai keluar sesuka hati. Bangang dia sama macam hari pertama petang streng kereta. PUI!!